Bak’s Bakery & Deli

”Er du klar over, hvad romkuglerne har gjort for min forretning?”

Carsten Bak Matthiesen
Ejer af Bak’s Bakery & Deli

Baggrund og resultater

Til sin egen forbløffelse vinder den 52-årige bagermester Carsten Bak Matthiesen i marts 2018 konkurrencen om Danmarks bedste romkugle på Foodexpo Messen i Herning. Han driver på dette tidspunkt et bageri i SuperBrugsen i Nr. Aaby på Fyn og er landet på benene igen efter en konkurs et par år forinden. Den erfarne kapsejler og bagermester igennem 25 år fornemmer pludselig chancen for noget stort – og sætter alle sejl til.

Med sejren rammer han en guldåre, for romkuglen viser sig at have et enormt markedspotentiale – og bliver en løftestang for hele hans virksomhed. I 2021 bliver resultatet på 6,780 mio. kr. – et overskud helt i særklasse for et dansk provinsbageri.

Kommercielle greb

Værditilbuddet til kunden

1. Romkuglen er et produkt, folk kender fra deres barndom og har positive følelser for – nu genskabt og relanceret i en markant højere kvalitet.
2. Grundmassen er unik: Produktet fås ingen andre steder i den kvalitet.
3. Romkuglen fås i mange varianter, og der laves særlige til festlige lejligheder.
4. Æggebakkerne er blevet en ikonisk indpakning: Nemme at transportere og tage med.
5. Andre fødevarer fra Bak´s har automatisk noget af det samme stjernestøv, selv om de ikke har noget med romkugler at gøre – storytellingen følger med.

Salg og markedsføring

6. De ca. 240 forhandlere har alle et A-skilt stående uden for deres butik, som reklamerer for ”Prisvindende romkugler fra Nr. Aaby”.
7. Sociale medier tages alvorligt, også med ensartede skabeloner til opslag etc.
8. Professionel kommunikation: Visuel identitet, egen skrifttype, brand promise, stærk fortælling om det familieejede bageri med det gode håndværk.
9. Tæt relation til medierne; alle PR-muligheder udnyttes. Når der laves særlige romkugler (fx ”Prinsens kugler”) giver det masser af medieomtale.

Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.

10. Lysten til innovation giver viljen og modet til at tage næste skridt i væksteventyret.
11. Investering i maskiner gør produktionen skalerbar: Medarbejdere læres hurtigt op.
12. Forhandlerne gøres til vindere: Deres indtjening på romkuglerne er stor.
13. De rigtige, og engagerede ansatte, også i udviklingsfunktioner.
14. Bak’s får storkunderabatter hos egne leverandører.
15. 40 års erfaring som bagermester og 25 år som leder har været afgørende for at kunne træffe rigtige beslutninger undervejs og få medarbejdere og firma med.
16. Timing: At man havde ledig kapacitet til at opskalere efter sejren i Herning i 2018.

Løsninger Kontakt os

Bak’s Bakery & Deli

”Er du klar over, hvad romkuglerne har gjort for min forretning?”

Carsten Bak Matthiesen
Ejer af Bak’s Bakery & Deli

Baggrund og resultater

Til sin egen forbløffelse vinder den 52-årige bagermester Carsten Bak Matthiesen i marts 2018 konkurrencen om Danmarks bedste romkugle på Foodexpo Messen i Herning. Han driver på dette tidspunkt et bageri i SuperBrugsen i Nr. Aaby på Fyn og er landet på benene igen efter en konkurs et par år forinden. Den erfarne kapsejler og bagermester igennem 25 år fornemmer pludselig chancen for noget stort – og sætter alle sejl til.

Med sejren rammer han en guldåre, for romkuglen viser sig at have et enormt markedspotentiale – og bliver en løftestang for hele hans virksomhed. I 2021 bliver resultatet på 6,780 mio. kr. – et overskud helt i særklasse for et dansk provinsbageri.

Kommercielle greb

Værditilbuddet til kunden

1. Romkuglen er et produkt, folk kender fra deres barndom og har positive følelser for – nu genskabt og relanceret i en markant højere kvalitet.
2. Grundmassen er unik: Produktet fås ingen andre steder i den kvalitet.
3. Romkuglen fås i mange varianter, og der laves særlige til festlige lejligheder.
4. Æggebakkerne er blevet en ikonisk indpakning: Nemme at transportere og tage med.
5. Andre fødevarer fra Bak´s har automatisk noget af det samme stjernestøv, selv om de ikke har noget med romkugler at gøre – storytellingen følger med.

Salg og markedsføring

6. De ca. 240 forhandlere har alle et A-skilt stående uden for deres butik, som reklamerer for ”Prisvindende romkugler fra Nr. Aaby”.
7. Sociale medier tages alvorligt, også med ensartede skabeloner til opslag etc.
8. Professionel kommunikation: Visuel identitet, egen skrifttype, brand promise, stærk fortælling om det familieejede bageri med det gode håndværk.
9. Tæt relation til medierne; alle PR-muligheder udnyttes. Når der laves særlige romkugler (fx ”Prinsens kugler”) giver det masser af medieomtale.

Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.

10. Lysten til innovation giver viljen og modet til at tage næste skridt i væksteventyret.
11. Investering i maskiner gør produktionen skalerbar: Medarbejdere læres hurtigt op.
12. Forhandlerne gøres til vindere: Deres indtjening på romkuglerne er stor.
13. De rigtige, og engagerede ansatte, også i udviklingsfunktioner.
14. Bak’s får storkunderabatter hos egne leverandører.
15. 40 års erfaring som bagermester og 25 år som leder har været afgørende for at kunne træffe rigtige beslutninger undervejs og få medarbejdere og firma med.
16. Timing: At man havde ledig kapacitet til at opskalere efter sejren i Herning i 2018.

Løsninger Kontakt os

Bak’s Bakery & Deli

”Er du klar over, hvad romkuglerne har gjort for min forretning?”

Carsten Bak Matthiesen
Ejer af Bak’s Bakery & Deli

Baggrund og resultater

Til sin egen forbløffelse vinder den 52-årige bagermester Carsten Bak Matthiesen i marts 2018 konkurrencen om Danmarks bedste romkugle på Foodexpo Messen i Herning. Han driver på dette tidspunkt et bageri i SuperBrugsen i Nr. Aaby på Fyn og er landet på benene igen efter en konkurs et par år forinden. Den erfarne kapsejler og bagermester igennem 25 år fornemmer pludselig chancen for noget stort – og sætter alle sejl til.

Med sejren rammer han en guldåre, for romkuglen viser sig at have et enormt markedspotentiale – og bliver en løftestang for hele hans virksomhed. I 2021 bliver resultatet på 6,780 mio. kr. – et overskud helt i særklasse for et dansk provinsbageri.

Kommercielle greb

Værditilbuddet til kunden

1. Romkuglen er et produkt, folk kender fra deres barndom og har positive følelser for – nu genskabt og relanceret i en markant højere kvalitet.
2. Grundmassen er unik: Produktet fås ingen andre steder i den kvalitet.
3. Romkuglen fås i mange varianter, og der laves særlige til festlige lejligheder.
4. Æggebakkerne er blevet en ikonisk indpakning: Nemme at transportere og tage med.
5. Andre fødevarer fra Bak´s har automatisk noget af det samme stjernestøv, selv om de ikke har noget med romkugler at gøre – storytellingen følger med.

Salg og markedsføring

6. De ca. 240 forhandlere har alle et A-skilt stående uden for deres butik, som reklamerer for ”Prisvindende romkugler fra Nr. Aaby”.
7. Sociale medier tages alvorligt, også med ensartede skabeloner til opslag etc.
8. Professionel kommunikation: Visuel identitet, egen skrifttype, brand promise, stærk fortælling om det familieejede bageri med det gode håndværk.
9. Tæt relation til medierne; alle PR-muligheder udnyttes. Når der laves særlige romkugler (fx ”Prinsens kugler”) giver det masser af medieomtale.

Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.

10. Lysten til innovation giver viljen og modet til at tage næste skridt i væksteventyret.
11. Investering i maskiner gør produktionen skalerbar: Medarbejdere læres hurtigt op.
12. Forhandlerne gøres til vindere: Deres indtjening på romkuglerne er stor.
13. De rigtige, og engagerede ansatte, også i udviklingsfunktioner.
14. Bak’s får storkunderabatter hos egne leverandører.
15. 40 års erfaring som bagermester og 25 år som leder har været afgørende for at kunne træffe rigtige beslutninger undervejs og få medarbejdere og firma med.
16. Timing: At man havde ledig kapacitet til at opskalere efter sejren i Herning i 2018.

Løsninger Kontakt os