Sdr. Felding Bageri / Sdr. Omme Bageri

”Den enkleste måde at tjene penge på er at arbejde meget”

Steffen Andersen
Ejer af Sdr. Felding Bageri / Sdr. Omme Bageri

Baggrund og resultater

Bagermester Steffen Andersen driver med succes bageri med cafe i de små midtjyske byer Sdr. Felding og Sdr. Omme. I en tid hvor håndværksbagerne lukker i de mindre byer, gav hans to bagerier i 2021 et overskud på 1,100 mio. kr.

Succesmodellen rummer stor arbejdsomhed, et lavt prisniveau, fokus på masseproduktion af fx rundstykker, faste koncepter, mange erhvervskunder og konsekvent indkøb af maskiner til effektivisering af arbejdsprocesser. 40% af omsætningen kommer fra salg til lokale købmænd, fabrikker, virksomheder, dinner transportable mv. De resterende 60% fra salg i butikkerne.

Kommercielle greb

Værditilbuddet til kunden

1. Lavt prisniveau: Vi vil være en hverdagsbutik for kunderne.
2. Kerneproduktet skal være godt og billigt: Rundstykkerne.

Salg og markedsføring

3. Ingen hjemmeside, kun lidt Facebook – og vi siger nej til opgaver hver uge.
4. Jævnlige events i butikken og lokale brødsponsorater efter 50/50-model.
5. Derudover bruger vi ingen penge på markedsføring. Ikke 1 krone.

Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.

6. Mester er på gulvet 70-80 timer om ugen. Det giver tæt føling med produktionen.
7. Virksomheden har den rigtige størrelse: Mester kan overskue det hele.
8. Alle problemer løses samme dag, de opstår.
9. Alle maskiner, der kan reducere bøvl og monotont arbejde, købes.
10. Medarbejderne i produktionen bliver i mange år. Det giver effektive arbejdsprocesser.
11. Styr på tallene: Vi ved, hvor vi tjener penge, og vi retter os efter det.
12. Vi holder fast i ting, der virker – og når vi gør noget, gør vi det 100%.
13. Nej tak til alle specialopgaver (fx bryllupskager).
14. Loyalitetsforhold til leverandørerne – og små prisreduktioner hvert år.
15. Alle varer og serviceydelser købes så lokalt som muligt.
16. 40% af omsætningen er fra erhvervskunder, fx fabrikker, lokale købmænd og turistaktører i Billund.

Løsninger Kontakt os

Sdr. Felding Bageri / Sdr. Omme Bageri

”Den enkleste måde at tjene penge på er at arbejde meget”

Steffen Andersen
Ejer af Sdr. Felding Bageri / Sdr. Omme Bageri

Baggrund og resultater

Til sin egen forbløffelse vinder den 52-årige bagermester Carsten Bak Matthiesen i marts 2018 konkurrencen om Danmarks bedste romkugle på Foodexpo Messen i Herning. Han driver på dette tidspunkt et bageri i SuperBrugsen i Nr. Aaby på Fyn og er landet på benene igen efter en konkurs et par år forinden. Den erfarne kapsejler og bagermester igennem 25 år fornemmer pludselig chancen for noget stort – og sætter alle sejl til.

Med sejren rammer han en guldåre, for romkuglen viser sig at have et enormt markedspotentiale – og bliver en løftestang for hele hans virksomhed. I 2021 bliver resultatet på 6,780 mio. kr. – et overskud helt i særklasse for et dansk provinsbageri.

Kommercielle greb

Værditilbuddet til kunden

1. Lavt prisniveau: Vi vil være en hverdagsbutik for kunderne.
2. Kerneproduktet skal være godt og billigt: Rundstykkerne.

Salg og markedsføring

3. Ingen hjemmeside, kun lidt Facebook – og vi siger nej til opgaver hver uge.
4. Jævnlige events i butikken og lokale brødsponsorater efter 50/50-model.
5. Derudover bruger vi ingen penge på markedsføring. Ikke 1 krone.

Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.

6. Mester er på gulvet 70-80 timer om ugen. Det giver tæt føling med produktionen.
7. Virksomheden har den rigtige størrelse: Mester kan overskue det hele.
8. Alle problemer løses samme dag, de opstår.
9. Alle maskiner, der kan reducere bøvl og monotont arbejde, købes.
10. Medarbejderne i produktionen bliver i mange år. Det giver effektive arbejdsprocesser.
11. Styr på tallene: Vi ved, hvor vi tjener penge, og vi retter os efter det.
12. Vi holder fast i ting, der virker – og når vi gør noget, gør vi det 100%.
13. Nej tak til alle specialopgaver (fx bryllupskager).
14. Loyalitetsforhold til leverandørerne – og små prisreduktioner hvert år.
15. Alle varer og serviceydelser købes så lokalt som muligt.
16. 40% af omsætningen er fra erhvervskunder, fx fabrikker, lokale købmænd og turistaktører i Billund.

Løsninger Kontakt os

Sdr. Felding Bageri / Sdr. Omme Bageri

”Den enkleste måde at tjene penge på er at arbejde meget”

Steffen Andersen
Ejer af Sdr. Felding Bageri / Sdr. Omme Bageri

Baggrund og resultater

Til sin egen forbløffelse vinder den 52-årige bagermester Carsten Bak Matthiesen i marts 2018 konkurrencen om Danmarks bedste romkugle på Foodexpo Messen i Herning. Han driver på dette tidspunkt et bageri i SuperBrugsen i Nr. Aaby på Fyn og er landet på benene igen efter en konkurs et par år forinden. Den erfarne kapsejler og bagermester igennem 25 år fornemmer pludselig chancen for noget stort – og sætter alle sejl til.

Med sejren rammer han en guldåre, for romkuglen viser sig at have et enormt markedspotentiale – og bliver en løftestang for hele hans virksomhed. I 2021 bliver resultatet på 6,780 mio. kr. – et overskud helt i særklasse for et dansk provinsbageri.

Kommercielle greb

Værditilbuddet til kunden

1. Lavt prisniveau: Vi vil være en hverdagsbutik for kunderne.
2. Kerneproduktet skal være godt og billigt: Rundstykkerne.

Salg og markedsføring

3. Ingen hjemmeside, kun lidt Facebook – og vi siger nej til opgaver hver uge.
4. Jævnlige events i butikken og lokale brødsponsorater efter 50/50-model.
5. Derudover bruger vi ingen penge på markedsføring. Ikke 1 krone.

Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.

6. Mester er på gulvet 70-80 timer om ugen. Det giver tæt føling med produktionen.
7. Virksomheden har den rigtige størrelse: Mester kan overskue det hele.
8. Alle problemer løses samme dag, de opstår.
9. Alle maskiner, der kan reducere bøvl og monotont arbejde, købes.
10. Medarbejderne i produktionen bliver i mange år. Det giver effektive arbejdsprocesser.
11. Styr på tallene: Vi ved, hvor vi tjener penge, og vi retter os efter det.
12. Vi holder fast i ting, der virker – og når vi gør noget, gør vi det 100%.
13. Nej tak til alle specialopgaver (fx bryllupskager).
14. Loyalitetsforhold til leverandørerne – og små prisreduktioner hvert år.
15. Alle varer og serviceydelser købes så lokalt som muligt.
16. 40% af omsætningen er fra erhvervskunder, fx fabrikker, lokale købmænd og turistaktører i Billund.

Løsninger Kontakt os