Sdr. Felding Bageri / Sdr. Omme Bageri
”Den enkleste måde at tjene penge på er at arbejde meget”
Steffen Andersen
Ejer af Sdr. Felding Bageri / Sdr. Omme Bageri
Baggrund og resultater
Til sin egen forbløffelse vinder den 52-årige bagermester Carsten Bak Matthiesen i marts 2018 konkurrencen om Danmarks bedste romkugle på Foodexpo Messen i Herning. Han driver på dette tidspunkt et bageri i SuperBrugsen i Nr. Aaby på Fyn og er landet på benene igen efter en konkurs et par år forinden. Den erfarne kapsejler og bagermester igennem 25 år fornemmer pludselig chancen for noget stort – og sætter alle sejl til.
Med sejren rammer han en guldåre, for romkuglen viser sig at have et enormt markedspotentiale – og bliver en løftestang for hele hans virksomhed. I 2021 bliver resultatet på 6,780 mio. kr. – et overskud helt i særklasse for et dansk provinsbageri.
Kommercielle greb
Værditilbuddet til kunden
1. Lavt prisniveau: Vi vil være en hverdagsbutik for kunderne.
2. Kerneproduktet skal være godt og billigt: Rundstykkerne.
Salg og markedsføring
3. Ingen hjemmeside, kun lidt Facebook – og vi siger nej til opgaver hver uge.
4. Jævnlige events i butikken og lokale brødsponsorater efter 50/50-model.
5. Derudover bruger vi ingen penge på markedsføring. Ikke 1 krone.
Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.
6. Mester er på gulvet 70-80 timer om ugen. Det giver tæt føling med produktionen.
7. Virksomheden har den rigtige størrelse: Mester kan overskue det hele.
8. Alle problemer løses samme dag, de opstår.
9. Alle maskiner, der kan reducere bøvl og monotont arbejde, købes.
10. Medarbejderne i produktionen bliver i mange år. Det giver effektive arbejdsprocesser.
11. Styr på tallene: Vi ved, hvor vi tjener penge, og vi retter os efter det.
12. Vi holder fast i ting, der virker – og når vi gør noget, gør vi det 100%.
13. Nej tak til alle specialopgaver (fx bryllupskager).
14. Loyalitetsforhold til leverandørerne – og små prisreduktioner hvert år.
15. Alle varer og serviceydelser købes så lokalt som muligt.
16. 40% af omsætningen er fra erhvervskunder, fx fabrikker, lokale købmænd og turistaktører i Billund.