Bog & Idé Horsens

”Vi er købmænd, og vi er uhyrligt driftsorienterede”

Mike Jensen og Christian Pedersen med Butikschef Winnie Rahbek
Bog & Idé Horsens

Baggrund og resultater

I 2018 får Bog & Idé-butikken på gågaden i Horsens nye ejere. De nye ejere ændrer butikken efter et fast koncept, der giver god indtjening også i andre byer: Butikkerne fører det brede sortiment inden for bøger, brætspil, skriveartikler mv., som Hr. og Fru Danmark efterspørger. Butikkerne er store, flotte og beliggende på byens bedste placeringer. De mest sælgende varer gives masser af plads, og salgstallene følges på daglig basis. Butikschefen har stort ansvar, og ejerne hjælper hele tiden butikschefen med at optimere butikkens performance.

Metoden skal vise sig at fungere også i Horsens. I 2021 har butikken et overskud på 1,776 mio. kr. – en mangedobling ift. forgængerne.

Kommercielle greb

Værditilbuddet til kunden

1. Butikkerne fører det gode, brede sortiment inden for bøger, brætspil og skriveartikler mv. Målgruppen er Hr. og Fru Danmark.
2. Der føres intet tingeltangel. Det udvander butikkens DNA. Når kørende sælgere vil sælge solbriller og hoptimister, er svaret nej tak – hver gang.
3. Ikke for smalle bøger. Det er den anden faldgrube rent sortimentsmæssigt. At man kø-ber bøger hjem, som der ikke er meget salg i. Efterspørger en kunde dem, bestilles de.
4. Butikkerne er store, flotte og velindrettede – med luft omkring varerne og en tydelig eksponering af de bedst sælgende varer. Der spares ikke på indretning af butikkerne.
5. De ligger på byens bedste placeringer, hvor der er stort kundeflow.

Salg og markedsføring

6. Det står kæden for.

Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.

7. Butikschefen har det fulde ansvar for at styre butikken, købe varer hjem, lede medarbejderne, forhandle løn med dem – i tæt dialog med ejerne, der altid vender hurtigt tilbage.
8. Medarbejderne i butikkerne arbejder med de varegrupper, de brænder for – og der er fokus på at sammensætte et team, hvor medarbejderne supplerer hinanden godt.
9. Salgs- og lagertal bruges på daglig basis, så man hele tiden har varerne i den rigtige mængde. Evt. overskydende varer sælges konsekvent med rabat. Væk med det.
10. Ca. en gang om måneden kommer ejerne forbi butikken, hvor butikkens drift og mulige optimeringer drøftes – hele vejen rundt.
11. Ingen dyre kaffemaskiner, ingen leasede printere, et skarpt fokus på, hvad pengene bruges til. Eneste undtagelse er indretning af nye butikker. Her spares der ikke.
12. Nyetableringer foretages i byer over 35.000 indbyggere, da butikkerne her kan nå en omsætning på over 10 mio. kr. Det giver det bedste resultat på bundlinjen.

Løsninger Kontakt os

Bog & Idé Horsens

”Vi er købmænd, og vi er uhyrligt driftsorienterede”

Mike Jensen og Christian Pedersen med Butikschef Winnie Rahbek
Bog & Idé Horsens

Baggrund og resultater

I 2018 får Bog & Idé-butikken på gågaden i Horsens nye ejere. De nye ejere ændrer butikken efter et fast koncept, der giver god indtjening også i andre byer: Butikkerne fører det brede sortiment inden for bøger, brætspil, skriveartikler mv., som Hr. og Fru Danmark efterspørger. Butikkerne er store, flotte og beliggende på byens bedste placeringer. De mest sælgende varer gives masser af plads, og salgstallene følges på daglig basis. Butikschefen har stort ansvar, og ejerne hjælper hele tiden butikschefen med at optimere butikkens performance.

Metoden skal vise sig at fungere også i Horsens. I 2021 har butikken et overskud på 1,776 mio. kr. – en mangedobling ift. forgængerne.

Kommercielle greb

Værditilbuddet til kunden

1. Butikkerne fører det gode, brede sortiment inden for bøger, brætspil og skriveartikler mv. Målgruppen er Hr. og Fru Danmark.
2. Der føres intet tingeltangel. Det udvander butikkens DNA. Når kørende sælgere vil sælge solbriller og hoptimister, er svaret nej tak – hver gang.
3. Ikke for smalle bøger. Det er den anden faldgrube rent sortimentsmæssigt. At man kø-ber bøger hjem, som der ikke er meget salg i. Efterspørger en kunde dem, bestilles de.
4. Butikkerne er store, flotte og velindrettede – med luft omkring varerne og en tydelig eksponering af de bedst sælgende varer. Der spares ikke på indretning af butikkerne.
5. De ligger på byens bedste placeringer, hvor der er stort kundeflow.

Salg og markedsføring

6. Det står kæden for.

Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.

7. Butikschefen har det fulde ansvar for at styre butikken, købe varer hjem, lede medarbejderne, forhandle løn med dem – i tæt dialog med ejerne, der altid vender hurtigt tilbage.
8. Medarbejderne i butikkerne arbejder med de varegrupper, de brænder for – og der er fokus på at sammensætte et team, hvor medarbejderne supplerer hinanden godt.
9. Salgs- og lagertal bruges på daglig basis, så man hele tiden har varerne i den rigtige mængde. Evt. overskydende varer sælges konsekvent med rabat. Væk med det.
10. Ca. en gang om måneden kommer ejerne forbi butikken, hvor butikkens drift og mulige optimeringer drøftes – hele vejen rundt.
11. Ingen dyre kaffemaskiner, ingen leasede printere, et skarpt fokus på, hvad pengene bruges til. Eneste undtagelse er indretning af nye butikker. Her spares der ikke.
12. Nyetableringer foretages i byer over 35.000 indbyggere, da butikkerne her kan nå en omsætning på over 10 mio. kr. Det giver det bedste resultat på bundlinjen.

Løsninger Kontakt os

Bog & Idé Horsens

”Vi er købmænd, og vi er uhyrligt driftsorienterede”

Mike Jensen og Christian Pedersen med Butikschef Winnie Rahbek
Bog & Idé Horsens

Baggrund og resultater

I 2018 får Bog & Idé-butikken på gågaden i Horsens nye ejere. De nye ejere ændrer butikken efter et fast koncept, der giver god indtjening også i andre byer: Butikkerne fører det brede sortiment inden for bøger, brætspil, skriveartikler mv., som Hr. og Fru Danmark efterspørger. Butikkerne er store, flotte og beliggende på byens bedste placeringer. De mest sælgende varer gives masser af plads, og salgstallene følges på daglig basis. Butikschefen har stort ansvar, og ejerne hjælper hele tiden butikschefen med at optimere butikkens performance.

Metoden skal vise sig at fungere også i Horsens. I 2021 har butikken et overskud på 1,776 mio. kr. – en mangedobling ift. forgængerne.

Kommercielle greb

Værditilbuddet til kunden

1. Butikkerne fører det gode, brede sortiment inden for bøger, brætspil og skriveartikler mv. Målgruppen er Hr. og Fru Danmark.
2. Der føres intet tingeltangel. Det udvander butikkens DNA. Når kørende sælgere vil sælge solbriller og hoptimister, er svaret nej tak – hver gang.
3. Ikke for smalle bøger. Det er den anden faldgrube rent sortimentsmæssigt. At man kø-ber bøger hjem, som der ikke er meget salg i. Efterspørger en kunde dem, bestilles de.
4. Butikkerne er store, flotte og velindrettede – med luft omkring varerne og en tydelig eksponering af de bedst sælgende varer. Der spares ikke på indretning af butikkerne.
5. De ligger på byens bedste placeringer, hvor der er stort kundeflow.

Salg og markedsføring

6. Det står kæden for.

Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.

7. Butikschefen har det fulde ansvar for at styre butikken, købe varer hjem, lede medarbejderne, forhandle løn med dem – i tæt dialog med ejerne, der altid vender hurtigt tilbage.
8. Medarbejderne i butikkerne arbejder med de varegrupper, de brænder for – og der er fokus på at sammensætte et team, hvor medarbejderne supplerer hinanden godt.
9. Salgs- og lagertal bruges på daglig basis, så man hele tiden har varerne i den rigtige mængde. Evt. overskydende varer sælges konsekvent med rabat. Væk med det.
10. Ca. en gang om måneden kommer ejerne forbi butikken, hvor butikkens drift og mulige optimeringer drøftes – hele vejen rundt.
11. Ingen dyre kaffemaskiner, ingen leasede printere, et skarpt fokus på, hvad pengene bruges til. Eneste undtagelse er indretning af nye butikker. Her spares der ikke.
12. Nyetableringer foretages i byer over 35.000 indbyggere, da butikkerne her kan nå en omsætning på over 10 mio. kr. Det giver det bedste resultat på bundlinjen.

Løsninger Kontakt os